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Vegetable G

Calvino

https://www.inkoma.com/k/2594

(11tx CD, 32'o2'' - Olivia rec 'o9)

 | pall youhideme
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Vegetable G are an excellent surprise: without being slavish, their sound resembles early Blur playing with an Atari console, in a key of poetic pop geekness, plus a psychedelic eclecticism: a kind of englishness for sure not exactly italian, - notwistanding the record's title, referring to our majestic Italo Calvino.
Three piece Band from Puglia, southern Italy, - originally Giorgio Spada's brainchild (vcls, rhodes, piano, carillion, synths, - also after the recordings and mastering), - Their opening track Arcade Lovers is an infectious alternative pop hit, ironic and histrionic, with a false distorted start, - hardly You can rid of its refrain sha-la-la-la-la la-la-la-la-la. - Following album's title Calvino gets the same magic, although more in a spiritual drinking (cosmic) brotherhood.
Their touching ballad American Lessons is really that touching, musically: but it's hard to me to get involved with it, as it features a final revisited Mameli's hymn parentesis just after the obsessive lyrics we get to hear / we get learn / american lessons / and there's a better way / and there's a president to save the world.. what's the point? I wish Spada sung of rainbows and little flowers. Just kidding, but not too much.
Anyway, Vegetable G are ace in writing refrains (although there's an overdose of sha-la-la-la-la nearly everywhere for me): the falsetto vocals in Electric Show are the top of their melody maybe even more than the coming guitar solo, as well as Starchild.
Space Forms sounds more on the way of Pulp than Blur: it's the track shaped to be an indie dancefloor track, seductive and vintage, - like also BW, - less danceable, but equally catching.
The tinkling brief midnight song Satellite Tune is the perfect goodnight tune to listen with that mentioned cup of milk and a silver spoon, together with Saucerman, equally sedative, although with a different healing swell and the acoustic Xclock, - where Their sha-la-la-la-la now is a bucolic launch for a gentle ending with an elegant folk flutish phrasing.
Definetively a very very very good record.

++++

Vegetable G sono un'eccellente sorpresa: senza essere pedissequi, il Loro sound ricorda i primi Blur che si mettono a giocare con una console Atari, in una chiave di poetica nerditudine pop, più dell'eclettismo psichedelico: una sorta di inglesitudine che per certo non suona italiana quanto magari vorrebbe invece indicare il titolo dell'album dedicato al magistrale Italo Calvino.
Band a tre dalla Puglia, originariamente progetto solista di Giorgio Spada (qui a voce, rhodes, piano, carillion, synths, tricchettracche, nonchè dietro le registrazioni e mastering), - la traccia di apertura Arcade Lovers è una contagiosa hit pop alternativa, ironica ed istrionica, con una falsa partenza distorta, - difficilmente Vi potrete dimenticare del ritornello sha-la-la-la-la la-la-la-la-la. - La traccia che segue, e che dà titolo all'album, Calvino, ci mette la stessa magia, sebbene qui l'approccio sia più da spirito fratellanza di bevute (cosmiche).
La Loro toccante ballata American Lessons è veramente musicalmente toccante: ma mi rimane difficile farmi coinvolgere, forse un pò per la parentesi finale della rivisitazione dell'inno di Mameli, o forse giusto per il testo ossessivo we get to hear / we get learn / american lessons / and there's a better way / and there's a president to save the world.. non ne capisco il punto: preferirei che Spada cantasse di arcobaleni multicolore e piccoli fiorellini. No, scherzo. Ma non del tutto.
Cmq sia, i Vegetable G sono degli assi nel saper scrivere i ritornelli (per quanto abbia rischiato un'overdose di sha-la-la-la-la): il falsetto di Electric Show è il top della melodia, anche più del successivo assolo di chitarra, veramente azzeccato, - come anche Starchild.
Space Forms suona più à la Pulp che Blur: è una traccia fatta a forma di pista da ballo indie, seducente e con quel non so che di vintage, - un pò come anche BW, - meno ballerina, ma ugualmente accattivante.
Il tintinnio della breve canzone della mezzanotte di Satellite Tune è la perfetta canzone della buonanotte, da ascoltare con quella cantata tazza di latte e cucchiaino d'argento, - insieme a Saucerman, stessa azione sedativa, - sebbene con un crescento lenitivo differente, - e l'acustica Xclock, dove qui lo sha-la-la-la-la di turno è un lancio bucolico per un gentile finale con fraseggio flautato, assolutamente elegante.
Definitivamente un bel disco, non se ne potrebbe dire differentemente.

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